Jul 15, 2012

12 - Ἑλληνισμὸς καὶ Ἐπανάσταση



12 - Ἑλληνισμὸς καὶ Ἐπανάσταση

(Ὁ ἑλληνισμὸς δὲν εἶναι οὔτε γεωγραφία, οὔτε ἱστορία. Ὁ ἑλληνισμὸς δὲν εἶναι κράτος, δὲν εἶναι τὸ κράτος τῶν Ἀθηνῶν. Ὁ ἑλληνισμὸς δὲν εἶναι οὔτε ἡ ἀνθρωπότης. Ἐπάνω καὶ πέρα ἀπὸ ὅλα αὐτά, ὁ ἑλληνισμὸς εἶναι συμπαντικός. Συνεπῶς δὲν δύναται νὰ ἐγκλωβισθῇ σὲ ἰδεολογίες, θρησκεῖες, πολιτικὰ κόμματα, κοινωνικὲς διαμάχες. Χαιρετοῦμε ὅσοι ὑπηρέτησαν μὲ ἐντιμότητα τὸν ἑλληνισμό· καὶ αὐτοὶ εἶναι, τὰ τελευταῖα 50 χρόνια, οἱ Γεώργιος Παπαδόπουλος, Γιῶργος Ἀ. Παπανδρέου καὶ Ἀλέκα Παπαρήγα. Ἀντιθέτως, ὁ Ἐλευθέριος Βενιζέλος μὲ τὴν ἰδεολογία τῆς Μεγάλης Ἰδέας, ἔφερε τὸ 1922, μὲ τὴν ὑποχρεωτικὴ ἀνταλλαγὴ τῶν πληθυσμῶν, τὴν μεγαλύτερη καταστροφὴ ποὺ ἐγνώρισε ποτὲ ὁ ἑλληνισμός. Οἱ στίχοι ποὺ παραθετοῦμε στὴν συνέχεια, ἀφιεροῦνται στὴν λεβεντιὰ καὶ τὸ ἀπτόητο ἦθος ποὺ πάντα ἐχαρακτήριζε τὸν οἰκουμενικὸ Ἕλληνα. Δημήτρης Κιτσίκης – 15 Ἰουλίου 2012).

 Σύμφωνα μὲ  συνέντευξη ποὺ εἶχε δώσει ὁ Μίκης Θεοδωράκης στὸν ῥαδιοσταθμὸ τοῦ Σκάι, τρεῖς μῆνες μετὰ τὴν ἐπικράτηση τοῦ πραξικοπήματος τοῦ 1967, στὶς 13 Ιουλίου 1967, ἡ Βίκυ Μοσχολιοῦ, μαζὶ μὲ τὸν Γρηγόρη Μπιθικώτση, ἐτραγούδησαν στὸ νυκτερινὸ κέντρο Δειλινά, στὴν Ἀθήνα, σὲ πρώτη δημοσία ἐκτέλεση, τὸν παρακάτω Ὑμνο τῆς 21ης Ἀπριλίου, "Μέσα στ΄ Ἀπρίλη τὴ γιορτή", (στίχοι Η. Καραμανέα και μουσική Ἀ. Ῥεμούνδου), σὲ ἐκδήλωση τοῦ τότε ῥαδιοσταθμοῦ τῆς ΥΕΝΕΔ, ὑπὸ τὴν καλλιτεχνική παρουσίαση τοῦ Γ. Οικονομίδη. Στὶς 17 Νοεμβρίου 2011, ἡ Σχολὴ τῶν Εὐελπίδων ἐτραγούδησε μὲ τὴν σειρά της αὐτὸν τὸν ὕμνο.

Ὕμνος τῆς 21ης Ἀπριλίου 1967

____________

Μέσα στ’ Ἀπρίλη τὴ γιορτή
τὸ μέλλον χτίζει ἡ νιότη,
ἀγκαλιασμένη δυνατή
μ’ ἐργάτη, ἀγρότη, φοιτητή καὶ πρῶτο τὸν στρατιώτη (δις)
Τραγούδι ἀγάπης ἀντηχεῖ γελοῦν ὅλα τὰ χείλη
καὶ σμίγουν, μέσα στὴν ψυχή τοῦ Εικοσιένα ἡ ἐποχὴ κι ἡ Εἰκοσιμιὰ τοῦ Ἀπρίλη (δίς)
Μὲς στὶς καρδιές, μὲς στὶς καρδιές, φτάνει ζεστή, φτάνει ζεστή,
τοῦ Ἀπριλιοῦ ἡ λιακάδα
κι ἔχουν στὰ στή-, κι ἔχουν στὰ στήθια μας κλειστεῖ
θρησκεία, οἰκογένεια καὶ πάνω ἀπ’ ὅλα Ἑλλάδα (δίς)
________________________________






No comments:

Post a Comment